Vermijden muisarm (RSI) met RollerMouse

 

De RSI bewustwordingsdag focust op "Repetitive Strain Injuries" (RSI) en muisarm

Pijn als gevolg van het gebruik van de muis beïnvloedt de werkresultaten van miljoenen mensen wereldwijd. De Internationale RSI Dag, die gehouden zal worden op 29 februari, zal zich focussen op het wereldwijde probleem van letsel door overbelasting veroorzaakt door een verkeerde werkhouding en het constant uitvoeren van dezelfde handeling.

Wat is RSI?

RSI is de afkorting van Repetitive Strain Injury. Het is een algemene term voor de omschrijving van pijn in spieren, ligamenten, zenuwen en pezen veroorzaakt door het constant uitvoeren van dezelfde handeling en door overbelasting. Deze situatie heeft de meeste invloed op de onderarmen, ellebogen, polsen, handen, nek en schouders, en is een alom bekende werk gerelateerde aandoening. De term muisarm wordt ook gebruikt in samenhang met Repetitive Strain Injury.

Meld u aan voor e-mails en ontvang geweldige video adviezen over de preventie van een muisarm door de gediplomeerde therapeut Stuart Nottingham.

Meld je hier aan

 

Waarom krijgt men letsel door overbelasting?

RSI ontstaat door overbelasting van de spieren en pezen van het bovenlichaam. Verschillende factoren kunnen het risico op RSI vergroten, inclusief: het constant uitvoeren van dezelfde handeling, een slechte of onhandige (werk)houding, koude temperaturen, trillend materiaal en stress. Werkzaamheden die het constant uitvoeren van dezelfde handeling inhouden kunnen RSI tot gevolg hebben. B.v. het werken aan de kassa van een supermarkt of achter een computer.

Als u met een traditionele computermuis werkt, houdt u automatisch uw onderarm en pols in een onnatuurlijke houding. Daardoor ontstaan overstrekking en verdraaiing. Bovendien herhaalt u telkens dezelfde beweging, waardoor u roofbouw pleegt op de spieren en ligamenten van de hand.

 

Hoe voorkomt of vermindert u letsel door overbelasting?

Om de terugkerende of chronische pijn het hoofd te bieden, moet onze arbeidsplaats zo worden ingedeeld, dat deze aansluit op de behoeften van de individuele werknemer. Het is belangrijk dat de individu de mogelijkheid tot variatie en beweging heeft tegenover het zittende werk met een muis. Verandering van houding en beweging, ca. 5 minuten per uur, is een van de beste maatregelen die men kan nemen tegen letsel door overbelasting.

Als u werkt met uw ellebogen dichtbij uw ribben, dan werkt u in een comfortabele en ontspannen positie. Om dit te bewerkstelligen is de gecentraliseerde muis, Rollermuis, een ideale keus. U voorkomt overstrekking en verdraaiing, doordat uw handen in een natuurlijke positie op de muis rusten en u de cursor zonder overstrekking van uw handen kunt bewegen. Het maakt niet uit wat voor type muis u kiest, maar uw muis moet zo ontworpen zijn dat hij uw hand of handen goed ondersteunt om een krampachtige grip te voorkomen.

Probeer 14 dagen gratis en ontdek alle voordelen van een ergonomische muis

 

Advies van de expert

Wij hebben een van de experten op het gebied van ergonomie, gediplomeerd fysiotherapeut Stuart Nottingham uit Engeland, gevraagd hoe men op een efficiente manier letsel door overbelasting kan voorkomen of verminderen. Hij zegt het volgende: "Als mensen de standaard muis gebruiken, zie je vaak dat ze werken met de muis ver van hun lichaam. Dit verhoogt het risico van pijn en vandaag is het duidelijk gedocumenteerd dat u dit risico kunt verminderen door met het puntje van uw elleboog dicht bij uw ribben te werken".

Meld u aan voor e-mails en ontvang meer geweldige video adviezen van Stuart Nottingham direct in uw inbox.

Meld je hier aan

 

Als u met de Rollermuis werkt, dan bevinden uw armen zich op een natuurlijke wijze dicht bij uw lichaam, in een comfortabele en ontspannen positie en verlichten daarmee de problemen van een slechte werkhouding.

Lees hier meer over hoe men pijn vermijden of verminderen kan